daikin-img
daikin-img
daikin-img

תוצאות חיפוש

הפרויקט

מתחם העיצוב, הוקם על פני שטח של כחמישים ושלושה דונם כך שהוא עומד כמבנה עצמאי בעל ארבעה כיווני אוויר. מתחם העיצוב עצמו, משתרע על פני שטח של 000,90 מ״ר, מה שהופך אותו למתחם הגדול ביותר מסוגו במזרח התיכון. המתחם, כולל רחובות וכיכרות פתוחים לשמיים המאכלסים כמאתיים חנויות, טרקלין מעצבים, חללי עבודה לאנשי מקצוע, אולם כנסים, אזור המשמש לתערוכות ומלון בוטיק. בנוסף, כולל המתחם אזור מסעדות מקורה הבנוי סביב פיאצה ותעלות וניציאניות הנמצא תחת כיפת שמיים מדומים.

  • תכנון ועיצוב אדריכלי

    שלמה גרטנר, סטודיו גרטנר

  • מפקח

    אחים מרגולין הנדסה וייעוץ בע״מ

  • תכנון מערכת מיזוג האוויר

    מאיר לוסקי מהנדסים

  • תכנון מערכות מיזוג האוויר בחנויות

    אלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה

  • התקנת המערכת

    אושן קור מערכות, מיזוג אוויר בע"מ, מגה מיזוג בע"מ

  • צילום

    דוד מורגנשטרן

אתגרים

האתגר הגדול ביותר היה גודל הפרויקט שכמותו לא נראה בארץ בפרט ובמזרח התיכון בכלל. בנוסף, מדובר באחד האזורים החמים בארץ שהחום המדברי בו בקיץ מגיע, רב הזמן, לארבעים מעלות. בתנאי מזג אוויר קיצוניים מסוג זה, נהוג לחשב טון אחד של קירור לכל 20-15 מטר. בפרויקט הזה, חושב טון קירור לכל 13 מטר. אתגר נוסף, היה למזג את החלל הפנימי הסגור הנקרא 'ונציה' ששטחו כ־000,30 מ״ר וגובהו 17 מטרים.

פתרונות

על מנת למזג את הקומפלקס העצום ויוצא הדפן, נעשה שימוש בכ־420 מעבים שפוזרו על גבי הגגות. חלק מהמעבים, הותקנו ב 18 מגדלים טכניים והאחרים על גבי ארבעה גגות. המגדלים הטכניים מקושטי המשרביות, נמצאים בהיקף המבנה כשהם נבנו במכוון באפן בולט ושולבו כחלקים אסתטיים שאינם נפרדים מהאדריכלות שלו. השטח הפנימי בתוך כל מגדל כזה, נוצל לטובת חדרים טכניים וחדרי שירות שבהם מאוחסנים חלק מהמעבים המיועדים לשרת את הפונקציות שבחלק ההיקפי של המבנה. מעבים נוספים, הונחו במקבצי חוות בארבע נקודות נוספות על גג המבנה כשהן מוסתרות בתוך חדרים מקורים אך נטולי תקרה באפן שאינו נראה לעין משום זווית. חוות אלה, משמשות למיזוג הפונקציות שבמרכז המבנה. עשרות פירים, שבהם עוברים צינורות הגז, מקשרים בין המעבים שעל גג המבנה לבין המאיידים השונים שבתוכו. שתיים מחוות המעבים שעל הגג, משרתות את מיזוג האוויר בחלל המרכזי הסגור )ונציה( באמצעות 256 טון קירור. שלושים ושניים מאיידים, הוטמעו בחלל שנוצר בין ציור התקרה הדקורטיבית לגג המבנה. אספקת האוויר בחלל זה, מתבצעת באמצעות 108 ג'טים המוטמעים מאחורי הגגות של מבני הדמה המקיפים את החלל ליצירת תחושה של פיאצה. הבחירה בג'טים כפתרון לחלל כה גדול, נעשתה בשל היתרון והיכולת שלהם לדחוף את האוויר קדימה בחוזקה. אחידות המיזוג, מתקבלת על ידי כך שהאוויר הקר יורד כלפי מטה. יניקת האוויר, מתבצעת דרך גרילים ענקיים, בגודל שלושה על ארבעה מטרים, ששולבו בקירות ארבעה פירים המשרתים את המערכת לאוויר חוזר ונמצאים בכל אחת מארבע פינות החלל. במסעדות, המקיפות את החלל הפנימי 'ונציה', נעשו הכנות להחדרת אוויר צח מבחוץ ויניקת אוויר מלוכלך מהמנדפים. האוויר הצח, מגיע ממפוחים שהונחו על הגג בסמוך למעבים ואילו האוויר החוזר, יוצא מהמנדפים ומגיע למפוח שמחובר לתא סינון שנמצא גם הוא על הגג. מערכות מיזוג האוויר במסעדות חשופות, בדומה לאלו המצויות בחנויות. בקומות המסחר, הותקנו המאיידים באפן שבו המערכת כולה גלויה לעין במפלס התקרה. כך, ניתן לראות בברור הן את המאיידים והן את התעלות והצנרת. גרילי אספקת האוויר נמצאים על גבי התעלות. טרקלין המעצבים, שתוכנן על ידי אדריכל גדי הלפרין, משמש כספריית העיצוב הגדולה במזרח התיכון וכחלל לעבודה משותפת לאדריכלים ומעצבים. הטרקלין, מתפרס על פני שטח של כ־500,1 מ״ר ומיזוג האוויר בו מתבצע באמצעות קסטות שהוטמעו בהנמכת התקרה האקוסטית. הקסטות משמשות הן לאספקה והן ליניקה של אוויר בגריל אחד. המתחם כולל גם בית מלון, שתוכנן על ידי המעצב דניאל חסון, ובו חמישים חדרים. בשטחים הציבוריים של המלון, הוטמעו המאיידים בהנמכות תקרה ונעשה שימוש בגרילים תקרתיים דקים וארוכים מדגם סלוט. יניקת האוויר, מתבצעת דרך תריסים המצויים גם הם בהנמכת התקרה. הגישה אל המאיידים, מתבצעת באמצעות פתחי שירות הנפתחים בלחיצה במפלס התקרה. בחדרי המלון, הוטמעו מאיידים בהנמכת התקרה בכניסה לחדר כשגריל קירי מספק את האוויר אל פנים החדר.