daikin-img
daikin-img
daikin-img

תוצאות חיפוש

הפרויקט

דירת הגג בכרם התימנים שבתל אביב שופצה במבנה לשימור שנבנה עוד בשנת 1880 ששומרו בו החזיתות ופרטים נוספים. למבנה הקיים, בן שתי הקומות, נוספו מרתף ועליית גג ליצירת שני דופלקסים נפרדים זה מזה. דירת הגג, תוכננה כפביליון יפני מקורה בשילוב צמחייה ים תיכונית ליצירת אווירה נעימה ושקטה. למעשה, קומה זו תוכננה עם קונטור פנימי שסביבו מרפסת היקפית. קומת הגג של הדירה פונה לדרום, מערב וצפון ובה מצויים הסלון והמטבח. בקומה מתחתיה, נמצאים חדרי השינה.

  • אדריכלות

    ענת גיא

  • אדריכלים אחראים

    אושרת רויטפלד ועידן זויגי

  • אדריכלית שימור

    נורית גלוברמן

  • מפקח

    רונן רזון פרויקטים

  • תכנון מערכת מיזוג האוויר

    א.צ. אקלים ליין מערכות מיזוג אוויר

  • התקנת המערכת

    א.צ. אקלים ליין מערכות מיזוג אוויר

  • צילום

    יואב גורין

אתגרים

הקומה החדשה, הנמצאת על הגג, מוקפת כמעט כולה בוויטרינות מסך מרצפה עד תקרה, מה שנלקח בחשבון בחישובי תפוקת מערכת מיזוג האוויר. גג בטון בקומה זו, לא אפשר הנמכות תקרה במטרה להטמיע בו את מערכות המיזוג השונות. בנוסף, המבנה המקורי, הנחשב מבנה לשימור, לא איפשר כל נגיעה בקירות החיצוניים.

פתרונות

המעבים המשרתים את הדירה מוקמו על הגג במרפסת טכנית שנמצאת באזור מונמך מעל חדר המדרגות של הבניין. אנרגיית הקירור בדירת הגג עוברת מהמעבים, באמצעות צנרת גז, בתוך פירים טכניים. הפירים, הוכנו במעברים מבעוד מועד תוך כדי שלב היציקות. בקומה הציבורית, מוטמעים המאיידים כיחידות ורטיקליות בתוך חיפוי הקיר הכפול שמעל ארונות המטבח. יחידה נוספת, נמצאת בחיפוי קיר זהה בצד הסלון. אספקת האוויר, מתבצעת דרך ניתוק שבין תקרת הבטון החשופה לבין חיפוי הקיר וכן בין התקרה המשופעת לבין חיפוי הקיר. יניקת האוויר, לעומת זה, מתבצעת בניתוק בצוקל המטבח, ובסלון בניתוק הנמצא בתחתית הקיר המחופה. חיפוי הקיר, מהווה למעשה מעין קיר כפול באפן שניתן לפרק סגמנטים ממנו לטובת גישה למתן שירות וטיפול במאיידים. בשל הוויטרינות המקיפות את הקומה הציבורית כולה, עלה הצורך בהחלפות אוויר בבית גם בתקופות שבהן לא צריך למזג בדרך כלל, כמו בעונות מעבר או כשאין אף אחד בבית. זה, מכיוון שבשל חשיפת הבית לשמש ישירה דרך השמשות, הבית נותר חם יחסית. לצורך זה, הותקן מפוח באזור הטכני שעל הגג שאליו מתחברות תעלות המגיעות עד לתקרה המרחפת שבמרכז החלל הציבורי. התקרה המרחפת, מנותקת בשני סנטימטרים מתקרת הבטון, מה שמאפשר רווח היקפי לביצוע יניקת האוויר. בצורה זו, שומר המפוח על טמפרטורה נעימה בבית בתקופות בהן הלחות לא גבוהה וניתן להסתפק בהכנסת אוויר צח בלבד ללא צורך במיזוג. בקומת חדרי השינה, ישנו מאייד בכל חדר הממוקם בחלק מהחדרים בהנמכות תקרה בחדרי רחצה. במקרים אלו, אספקת האוויר מתבצעת או באמצעות תריסים קיריים מדגם דקור או באמצעות תריסים תקרתיים מדגם רונה. פתחי גישה וטיפול מתבצעים דרך פנלים המתפרקים בלחיצה קלה. בחלק אחר של החדרים, מוטמעים מאיידים אופקיים בחלק העליון של ארונות הקיר או מאיידים ורטיקליים בחלל שמאחורי מדפי הקיפול בעומק הארונות. בשני המקרים, המאיידים השקטים מוטמעים בארונות כחלק מהנגרות ואספקת האוויר מתבצעת באמצעות תריסים המשתלבים בה. יניקת האוויר, מתבצעת דרך חריצים בצוקלים בחלק התחתון של הארונות ומועברת באמצעות פלנומים בגב הארונות אל המאייד. בחלק מהארונות, ישנן יניקות אוויר ורטיקליות המתבצעת דרך ניתוק שבין הארון והקיר. גישה אל המאיידים מתבצעת על ידי פירוק תקרת הארון במקרה הראשון, או פירוק המדפים וגב הארון במקרה השני. מערכת מיזוג האוויר בדירה, מסוג VRV של דייקין, מתחברת למערכת הבית החכם ונשלטת על ידה מקרוב ומרחוק.